مقایسه تلگرام و واتساپ از جنبه های مختلف

مقایسه تلگرام و واتساپ

دو نرم افزار ارتباطی تقریبا رایگان واتساپ و تلگرام کاربران بیشتری را به سوی خود جذب نموده اند. هر یک از این نرم افزارها دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند. اگر می خواهید از یکی از این نرم افزارهای ارتباطی استفاده کنید بهتر است به صورت دقیق به مقایسه تلگرام و واتساپ از جنبه های مختلف بپردازید.

مقایسه تلگرام و واتساپ از لحاظ تعداد کاربران

بدون شک هنگام مقایسه تلگرام و واتساپ بررسی قابلیت ها و امکانات هر یک از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما لازم به ذکر است که در این مورد تعداد کاربران نیز روی نتیجه نهایی تاثیر قابل توجهی دارند. تعداد کاربران واتساپ بیش از یک میلیارد نفر است از این رو به عنوان یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان در سطح جهان محسوب می شود.

اما تعداد کاربران تلگرام حدود 100 میلیون نفر می باشد. جالب است بدانید بخش زیادی از کاربران نرم افزار ارتباطی تلگرام، ایرانیان هستند. از این رو می توان ادعا کرد که محبوب ترین نرم افزار ارتباطی در ایران تلگرام است. از این رو در مقایسه تلگرام و واتساپ از لحاظ تعداد کاربران می توان به این نتیجه دست یافت که تلگرام گزینه بهتری است. البته تعداد زیادی از ایرانیان کاربر تلگرام از واتساپ نیز استفاده می کنند.

پیشنهاد : مقایسه اینستاگرام با تیک تاک

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

12 1 1024x576 - مقایسه تلگرام و واتساپ از جنبه های مختلف

در زمان های گذشته نرم افزار واتساپ از لحاظ امنیت وضعیت مناسبی نداشت اما پس از این که قابلیت رمزنگاری سراسری برای آن در نظر گرفته شد، اوضاع بهتر شد. تمامی مکالمات و داده های شما همچون متن، تصاویر و پیام صوتی و به صورت سراسری رمزگذاری شده اند. این امر باعث شده است که حتی خود مسئولین واتساپ قادر به مطالعه پیام های شما نباشند.

اما نرم افزار تلگرام با توجه به پروتکل MTProto رمزگذاری شده است و از قابلیت رمزگذاری سراسری تنها در مکالمات محرمانه استفاده می کند. واتساپ به صورت اختصاصی در مالکیت فیسبوک می باشد. اما تلگرام یک نرم افزار ارتباطی متن باز است و کدهای سورس اپلیکیشن و API های آن را می توان از لحاظ نواقص امنیتی بررسی کرد.

در مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ می توان گفت استفاده از پروتکل رمزنگاری سراسری توسط واتساپ باعث شده است تا نسبت به تلگرام جایگاه بهتری را کسب کند.

مقایسه تلگرام و واتساپ از لحاظ سازگاری با پلتفرم ها

در مقایسه تلگرام و واتساپ می توان گفت که هر دو نرم افزار ارتباطی از سه سیستم عامل موبایل پشتیبانی می کنند. البته لازم به ذکر است که واتساپ از تبلت ها به صورت رسمی پشتیبانی نمی کند. به طور کلی می توان گفت تلگرام از لحاظ امکان دسترسی به پلتفرم های مختلف نمره بهتری کسب کرده است. طبیعت تلگرام متن باز است از این رو برای ان اپلیکیشن های متفرقه تولید شده است. علاوه بر وب روی ویندوز، تلگرام برای MacOS، لینوکس و کروم دارای اپلیکیشن اختصاصی است. در سال های اخیر یک نسخه برای دسترسی به واتساپ روی وب طراحی شده است. همچنین واتساپ برای ویندوز و مک اپلیکیشن های دسکتاپ را عرضه کرده است.

اپلیکیشن های تلگرام روی پلتفرم های مختلف به صورت مستقل از یکدیگر کار می کنند اما برای استفاده از اپلیکیشن های واتساپ روی دیگر پلتفرم ها، اپلیکیشن موبایل باید در حال اجرا باشد. این امر یکی از مهمترین تفاوت های کشف شده در مقایسه تلگرام و واتساپ است.

پیشنهاد : بررسی و مقایسه اینستاگرام با توئیتر

مقایسه تلگرام و واتساپ از لحاظ قیمت

13 1 1024x576 - مقایسه تلگرام و واتساپ از جنبه های مختلف

در مقایسه تلگرام و واتساپ بحث قیمت نیز مطرح می شود. استفاده از نرم افزار واتساپ برای سال اول رایگان است اما برای سال دوم به صورت سالانه باید حدود یک دلار برای استفاده از آن هزینه کرد. در صورتی که استفاده از نرم افزار تلگرام کاملا رایگان است. از این رو از لحاظ قیمت و رایگان بودن تلگرام نسبت به واتساپ ارجح تر است.

بررسی تلگرام و واتساپ از لحاظ اندازه فایل

اندازه فایل را می توان به صورت عمومی و تخصصی مورد بررسی قرار داد. اکثر کاربران استفاده از نرم افزارهایی را ترجیح می دهند که حجم کمی داشته باشند. اما لازم به ذکر است که از لحاظ تخصصی نرم افزارهای کم حجم نمایانگر یک تیم کدنویسی و طراحی قدرتمند می باشد. از این لحاظ نرم افزار ارتباطی تلگرام در نسخه های اندروید و IOS حجم کمتری را اشغال می کند. از این رو از لحاظ حجم فایل تلگرام برتر است.

مقایسه این دو نرم افزار ارتباطی از لحاظ گروه چت

یکی از نیازهای کاربران در عصر حاضر چت گروهی است. به ویژه اگر قصد راه اندازی بازاریابی اینترنتی را برای کسب و کار خود داشته باشید. برای این منظور به ارتباط با مشتری نیاز خواهیم داشت. این نرم افزارها در برقراری این ارتباط تا حد زیادی به شما کمک می کنند. هر دو نرم افزار ارتباطی قابلیت راه اندازی چت گروهی را دارند اما در برنامه واتساپ تنها امکان پذیرش صد عضو وجود دارد. در صورتی که در گروه چت تلگرام می توان حدود 200 نفر را عضو کرد. به طور کلی می توان گفت با مقایسه تلگرام و واتساپ به این نتیجه دست خواهیم یافت که از لحاظ چت گروهی تلگرام حرف اول را می زند.

پیشنهاد : تفاوت اینستاگرام با اینستاگرام لایت در چیست؟

قابلیت ارسال فایل ها

14 1024x512 - مقایسه تلگرام و واتساپ از جنبه های مختلف

قابلیت ارسال عکس و فیلم در هر دو سرویس پیام رسان وجود دارد  اما نحوه ارسال و محدودیت ها با یکدیگر تفاوت دارد. از مهمترین قابلیت های هر دو نرم افزار ارتباطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد عکس و ارسال آن ها
  • ایجاد و ارسال فیلم های جدید
  • ارسال فیلم های موجود
  • ارسال عکس در چت گروهی
  • ارسال انواع فایل های متنی، پی دی اف، فیلم و صوت
  • قابلیت ارسال کانتکت و لوکیشن
  • ارسال پیام صوتی

البته لازم به ذکر است که در واتساپ برای ارسال فایل متنی، پی دی اف و زیپ محدودیت وجود دارد. به طور کلی در مقایسه تلگرام و واتساپ از لحاظ ارسال فایل، تلگرام به دلیل ارسال انواع فایل ها برتر است.

در مقایسه تلگرام و واتساپ از لحاظ حجم فایل های ارسالی می توان به این نتیجه دست یافت که در واتساپ امکان گرفتن فیلم تنها 90 ثانیه وجود دارد و فایل های ویدیویی و صوتی نیز حداکثر 16 مگا بایت باشد. حداکثر میزان فایل ها در تلگرام 1.5 گیگ است که این امر باعث می شود در مقایسه این دو نرم افزار ارتباطی تلگرام بهتر باشد.

بک آپ گیری محتواها

اکثر افراد تمایل دارند از محتوای خود یک نسخه نگه دارند. برنامه واتساپ این کار را روی حافظه گوشی و یا تبلت انجام می دهد که در ادامه می توان آن را برای دیگران میل کرد. در صورتی که برنامه تلگرام این کار را روی فضای ابری انجام می دهد و می توان تحت هر شرایطی در دستگاه های مختلف به آن دسترسی پیدا کرد. از این نظر نیز تلگرام برتر است.

پشتیبانی از پلتفرم های مختلف

اکثر کاربران موبایل از پلتفرم های اندروید استفاده می کنند اما برای جذب حداکثری واتساپ روی پلتفرم های مختلف کار کرده است. از این رو برنامه واتساپ امروزه روی تمامی پلتفرم ها قابل اجراست اما تلگرام تنها روی اندروید و IOS قابلیت اجرا دارد. در مقایسه تلگرام و واتساپ از این منظر واتساپ برتر است.

سرعت

در مقایسه تلگرام و واتساپ به این نتیجه دست خواهیم یافت که داده و پیام در تلگرام نسبت به واتساپ با سرعت بالاتری ارسال می شود.

مقالات دیگر

پابجی یا کالاف کدام بازی جذاب تری برای موبایل است؟

مقایسه اینستاگرام و فیسبوک | چرا اینستاگرام از فیسبوک بهتر است؟

۲۰ نفری که بیشترین لایک را در اینستاگرام دارند

فیلترهای محبوب اینستاگرام ۱۶ فیلتر که باید بشناسید

محصولات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *