مقایسه اینستاگرام و فیسبوک میتواند از جنبههای مختلفی حائز اهمیت باشد. اگر به دنبال ساخت یک حساب کاربری شخصی هستید، قطعا میخواهید بهترین شبکه اجتماعی را انتخاب کنید. همچنین این مسئله برای کسبوکارهایی که با اهداف تجاری وارد فضای مجازی میشوند نیز مهم است. چرا که انتخاب یک کانال اشتباه برای بازاریابی میتواند برندتان را نابود کند. در ادامه قصد داریم تا این دو رسانه اجتماعی قدرتمند را با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر میخواهید بین Facebook و Instagram یکی را انتخاب کنید، با ما همراه باشید.
مقایسه اینستاگرام و فیسبوک
فیسبوک در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ طراحی شد. به جرات میتوان گفت این پلتفرم در زمان معرفی یکی از بهترین شبکههای اجتماعی بین کاربران بود. بسیاری از افراد ساعتها وقت خود را در این پلتفرم سپری میکردند و پستهای خود را در این رسانه به اشتراک میگذاشتند. این رویه ادامه داشت تا این که در سال 2010 کوین سیستروم از شبکه اجتماعی خود رونمایی کرد. اینستاگرام به سرعت توانست محبوبیت خود را افزایش دهد و به رقیبی جدی برای فیسبوک تبدیل شود.
امروزه اگر از کسی بخواهید برترین شبکههای اجتماعی دنیا را لیست کند، غیر ممکن است نامی از این دو پلتفرم را در 3 جایگاه اول قرار ندهد. اما سوالی که مطرح میشود این است که کدام یک از این دو رسانه قدرت بیشتری دارد؟ کدام ابزار قویتری برای بازاریابی محسوب میشود و در نهایت کدام یک گزینه بهتری برای فعالیت کاربران خواهد بود.
مقایسه اینستاگرام با فیسبوک میتواند پاسخ تمامی این پرسشها را تعیین کند.
قدمت و تعداد کاربران
اولین فاکتوری که در مقایسه فیسبوک و اینستاگرام بررسی میکنیم، قدمت برنامه و تعداد کاربرانی است که از آن استفاده میکنند. بدیهی است که فیسبوک پلتفرم قدیمیتری است و تقریبا 6 سال قبل از Instagram طراحی شده. به همین جهت شاید طبیعی باشد که تعداد کاربران این شبکه اجتماعی نیز از اینستاگرام بیشتر باشد. در حال حاضر حدود 2 میلیارد نفر از این رسانه استفاده میکنند، در حالی که این تعداد برای اینستاگرام 1 میلیارد نفر است. البته برای این که بتوان برنده این جدال را مشخص کرد، اتکا به این آمار اشتباه است. چرا که شاخصهای بسیاری مهمتری نیز وجود دارد.
پیشنهاد : ۲۰ نفری که بیشترین لایک را در اینستاگرام دارند و راه ورود شما به جمع آنها
پشتیبانی از محتواهای مختلف
اینستاگرام یک برنامه تصویر محور میباشد، به این حقیقت خود کوین سیستروم نیز اشاره کرده است. شما در این شبکه تنها میتوانید تصاویری با کپشنهای محدود پست کنید و یا استوریهای کوتاه به اشتراک بگذارید. البته این شبکه اخیرا از قابلیت آپلود فیلم تا 60 دقیقه نیز رونمایی کرده است که توانسته مورد توجه کاربران قرار بگیرد. در سمت مقابل فیسبوک به شما اجازه میدهد هر نوع محتوایی اعم از عکس، ویدیو، مقاله و غیره را بارگذاری کنید. لازم به ذکر است محدودیت زمانی ویدیوهای فیسبوک 240 دقیقه میباشد.
نرخ تعامل
یکی از فاکتورهای مهم در مقایسه اینستاگرام و فیسبوک نرخ تعامل کاربران با محتوای منتشر شده خواهد بود. این مسئله به خوبی در انتشار دو پست مشابه مشخص خواهد شد. اینستاگرام به سبب ویژگیهایی مانند لوکیشن و تگ افراد توانسته نرخ تعامل را افزایش دهد. یکی از دیگر ویژگیهای مثبت این برنامه هشتگها هستند. به واسطه این هشتگها میتوانید افراد را به سمت پیج یا برند خود بکشانید.
رابط کاربری
از جمله مسائلی که در دنیای آنلاین نقش پررنگی دارد، رابط کاربری است. چند دقیقه با فیسبوک کار کنید. سپس وارد اینستاگرام شوید و مدت زمانی را نیز در این شبکه اجتماعی بگذرانید. کار با کدام پلتفرم راحت تر است؟ بدون هیچ شکی پاسخ اینستاگرام است. این برنامه به لطف رابط کاربری جذابی که دارد، توانسته محیطی خوب یا به اصطلاح user friendly برای کاربران خود فراهم کند.
قابلیتها
در ادامه مقایسه اینستاگرام و فیسبوک سری به قابلیتها و ویژگیهای این دو رسانه میزنیم. به عنوان مثال تصور کنید کاربری بخواهد یک عکس را در دو شبکه اجتماعی منتشر کند. شما برای انتشار عکس در فیسبوک گزینههای کمی خواهید داشت و مجبور خواهید شد تا تصویر خود را در سادهترین حالت منتشر نمایید. این در حالی است که اینستاگرام آنقدر فیلتر یا افکتهای مختلف دارد تا بتوانید مناسب سلیقه عکستان را به اشتراک بگذارید.
البته قابلیتهای این دو برنامه به اینجا ختم نمیشود. Facebook از بسیاری از ویژگیهای Instagram محروم است. ارسال پیام مستقیم به دوستان، برقراری تماس تصویری با آنها یا سایر موارد از جمله ویژگیهایی است که کاربران با آن زندگی میکنند. اما شاید در میان تمامی قابلیتهای برتر اینستاگرام استوری جایگاه بالاتری داشته باشد. هواداران اینستاگرام علاقه زیادی به پستهای 24 ساعته دارند، حتی شاید بیشتر از پستهای معمولی.
پیشنهاد : جلوگیری از هک اینستاگرام دفاعی آسان در برابر حملات سخت
سطح دسترسی
اجازه دهید برای مقایسه اینستاگرام با فیسبوک سطح دسترسی این دو ابزار قدرتمند را نیز بررسی کنیم. همانطور که قطعا میدانید فیسبوک در ابتدا تنها از نسخه دسکتاپ خود رونمایی کرده بود. به این ترتیب کاربران این برنامه تنها باید از طریق لپ تاپ یا رایانه وارد حساب کاربری خود میشدند. اما در حال حاضر این پلتفرم اپلیکیشنی برای نسخههای موبایل نیز ارائه کرده است. خوشبختانه طرفداران اینستاگرام نیز میتوانند از طریق گوشی و رایانه (نسخه وب) وارد برنامه شوند.
با این وجود سطح دسترسی کاربران ایرانی به این مورد خلاصه نمیشود. متاسفانه فیسبوک در داخل ایران فیلتر بوده و افرادی که تمایل به استفاده از آن دارند ناچار به روشن کردن فیلتر شکن میباشند. چنین چالشی در اینستاگرام برای کاربران ایرانی وجود ندارد.
پیوند با سایر رسانههای اجتماعی
چنانچه پستی را در فیسبوک منتشر کنید، ارسال آن به سایر رسانههای اجتماعی نمیتواند چندان جالب باشد. اما اینستاگرام در این زمینه میتواند بسیار کارآمدتر و کاربردیتر باشد. امروزه قابلیت ارسال پست از یک رسانه به رسانهای دیگر بسیار مهم است، به خصوص اگر حساب شما یک حساب تجاری باشد. کافی است تصویر یا ویدیوی بازاریابی خود را در این شبکه اجتماعی بارگذاری کنید و آن را به تلگرام، واتساپ یا فیسبوک پیوند دهید.
چرا اینستاگرام از فیسبوک بهتر است؟
تا به اینجا به صورت همه جانبه به مقایسه اینستاگرام و فیسبوک پرداختیم. حتما متوجه شدهاید اگر از فاکتورهایی مانند تعداد کاربران (که چندان مهم هم نیستند) صرف نظر کنیم، اینستاگرام تقریبا در تمامی بخشها برگ برنده را در دست دارد. این شبکه توانسته با رابط کاربری خوب، قابلیتهای شگفت انگیز و نرخ تعامل بالا کاربران خود را راضی نگه دارد. البته این بدین معنی نیست که فیسبوک ابزار بدی باشد، بلکه تنها چند گام از رقیب خود عقب مانده است. رقیبی که البته مالک هر دو آنها کمپانی متا میباشد.
اکنون که متوجه شدید چرا اینستاگرام از فیسبوک بهتر است؟ بد نیست نیم نگاهی نیز به ویژگیهای برتر بازنده این مقاله نسبت به رقیب اصلی خود داشته باشیم. به عنوان مثال فیسبوک قدمت بیشتری دارد، توانسته کاربران بیشتری جذب کند و حتی محدودیت ویدیوهای آپلودی در آن کمتر است. البته بعید به نظر میرسد کاربری بخواهد ویدیویی با طول بیشتر از 1 ساعت منتشر کند.
سخن آخر (مقایسه فیسبوک و اینستاگرام)
بدون شک اینستاگرام و فیسبوک دو شبکه اجتماعی قدرتمند در دنیای آنلاین امروز هستند. در این مقاله نیز به مقایسه اینستاگرام و فیسبوک پرداخته شد. این دو برنامه هر یک ویژگیها و قابلیتهای منحصر به فرد خود را دارا هستند که آنها را در نوع خود ویژه کرده است. بسیاری از افراد طرفدار فیسبوک میباشند، در حالی که کاربران اینستاگرام نیز تعداد کمی ندارند. با این حال اگر من بخواهم یک انتخاب از بین این دو گزینه داشته باشم، قطعا اینستاگرام گزینه مورد علاقه من است.
مقالات دیگر
دلایل بلاک شدن توسط اینستاگرام، آیا اینستاگرام دیوانه شده است؟
بهترین نسخههای تلگرام فارسی برای اندروید
۱۰ دلیل انتخاب اینستاگرام برای کسبوکار که هر مدیری باید بداند
محصولات ما
-
خرید یوسی پابجی موبایلتومان15,000 – تومان30,000
-
فالوور میکستومان10,000 – تومان100,000امتیازدهی 4.00 از 5 در 4 امتیازدهی مشتری
-
طراحی پست اینستاگرامتومان70,000
-
بازدید استوری ارزانتومان6,000 – تومان60,000امتیازدهی 4.65 از 5 در 23 امتیازدهی مشتری
-
فالوور ایرانی ارزانتومان15,000 – تومان300,000امتیازدهی 4.66 از 5 در 88 امتیازدهی مشتری