اشتباه بازاریابی در اینستاگرام
زمانی که در سال ۲۰۱۰ اینستاگرام پا به عرصه فضای مجازی نهاد، خیلی زود توانست جای خود را در بین فعالان فضای مجازی باز کند. شاید یکی از دلایل اصلی موفقیت اینستاگرام بصری بودن و عکس و فیلم محور بودن این شبکه اجتماعی است. بازاریابی اینستاگرام و آنچه نباید انجام داد یکی از نکات مهمی است که باید در عصر امروز مورد بررسی قرار بگیرد.
کاربران مختلف از بازیگر و ورزش کار گرفته تا صاحبان برندهای معروف و یا کسب و کارهای کوچک هرکدام سعی داشتند تا فالوور بیشتری جذب کنند.الان دیگر کار به جایی رسیده است که اینستاگرام دیگر فقط وسیله ای برای به اشتراک گذاری لحظات و خاطرات نیست، بلکه بسیاری از افراد به این فکر می کنند که چگونه از اینستاگرام کسب درآمد کنند؟
در واقع بازاریابی اینستاگرام موضوعی است که صاحبان کسب و کارها برای آن برنامه ریزی می کنند. اما اگر قصد دارید روش های مناسبی برای بازاریابی در اینستاگرام پیش بگیرید، باید از برخی اشتباهات رایج دوری کنید.ما در مقالات زیادی در مورد شیوه ها و روش های بازاریابی در اینستاگرام صحبت کرده ایم، اما این بار قرار است در این مطلب،برخی از اشتباهات رایج بازاریابی اینستاگرام بیان شود. با دریچه 67 همراه باشید.
اشتباهات رایج در بازاریابی با اینستاگرام
اینستاگرام با بیش از ۱ میلیارد کاربر در سراسر جهان، و البته محبوبیتی که بین ما ایرانیها پیدا کرده. و بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی و پیاده کردن استراتژیهای کسب و کار است.در عین حال شاید به راحتی بتواند، بیزینسهای بزرگ را قربانی اشتباهات کوچک کند.
استفاده نادرست از هشتگ در بیو اینستاگرام!
اشتباهی که بسیاری از کاربران مرتکب میشون، قرار دادن تعداد زیادی هشتگ در بیو پروفایل است. درست مشابه کاری که معمولا در توییتر انجام میدهند.اما چرا این کار ایدهی خوبی نیست؟
نکته اول اینکه هشتگهای بیو شما، هیچ تاثیری در نتایج جستجوی اینستاگرام ندارند.چرا که اگرکسی در اینستاگرام کلیدواژهای را جستجو کند. در واقع تنها فیلدهایی که موتور جستجوی اینستاگرام اسکن میکند،( نام و شناسه کاربری )هستند.
نکته دوم اینکه این کار نه تنها کمکی نمیکند. بلکه میتواند برای شما مشکل ساز شود.باقراردادن هشتگهای محبوب اینستاگرام، یا هشتگهایی که به صفحات دیگر هدایت میکنند،مراجعه کنندگان صفحه خود را به سمت صفحات دیگر منحرف میکنید!
نکته آخر اینکه لیستی از هشتگها در بیو اینستاگرام، به نظر کاربران غیر حرفهای میآید. و معمولا نمیتواند برای ترغیب فالوورهای جدید موفق عمل کند.
بنابراین برای اینکه دچار این مشکلات نشوید،در بیو از هشتگ استفاده نکنید.ویا هشتگ مناسب استفاده کنید.که در ادامه بیشتر اشنا میشوید.البته ممکن است در مواردی این کار به نفع شما تمام شود. مثلاً: اگر از هشتگ یک برند،که مرتبط به برند یا بیزینس شما است استفاده کنید. میتوانید از این طریق مخاطبانتان را به سمت محتواهای بیشتری دربارهی خودتان هدایت کنید.
استفاده نادرست از هشتگ در پست های اینستاگرام!
اشتباه بازاریابی در اینستاگرام
موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، تعداد هشتگهای به کار بردهشده در هر پست است.هشتگها همانطور که توضیح داده شد، تأثیر زیادی در رشد و پیشرفت یک صفحه دارند. اما اگر هشتگها به تعداد زیادی استفاده شوند. احتمال دارد که اینستاگرام آن پست را به عنوان اسپم بشناسد.همچنین استفاده نکردن از هشتگها، حتی اگر محتوای ارائهشده عالی باشد، نمیتواند بازخورد خوبی به همراه داشته باشد. بنابراین به تعداد و کیفیت هشتگهایی که استفاده میکنید، توجه داشته باشید.
پست گذاشتن بدون داشتن استراتژی محتوا !
اشتباه بازاریابی در اینستاگرام
خیلیها مطالبی را پست میکنند که هیچ گونه تطابقی با استراتژی یا هدف آنها ندارد. درحالیکه به جای پست کردن این نوع مطالب و یا توجه به اینکه مخاطبان شما دنبال چه مطالبی هستند. باید حواستان باشد که از استراتژی یا هدف خودتان پیروی کنید.به این ترتیب از شر پستهای نامربوطی که جز به هم زدن استراتژی صفحهتان .یا بی علاقه کردن .یا پراندن فالوورها فایدهی دیگری ندارند،خلاص شوید.
اولویت دادن به تعداد فالوورها به جای میزان مشارکت آنها(کیفیت)
یکی دیگر از تصورات اشتباه اینه که با زیاد شدن تعداد مخاطبان، تعداد مشتریها نیز زیاد میشود. درحالیکه توجه نمیشود آیا مخاطبان قبلی به مشتری تبدیل شدهاند یا نه!در واقع کیفیت مخاطبان بر کمیت آنها اولویت دارد. و راه حل آن تامین و تبدیل فالوورهای فعلی به مشتری است.و این بافهمیدن اینکه چرا مخاطبان فعلی، شما را دنبال میکنند میسر است.
چگونه؟
با مخاطبان خود صحبت کنید! به کامنتها پاسخ بدهید. با همه در دایرکت مسیج خود گفتوگو داشته باشید. و تمامی پاسخها به نظرسنجیهایتان را دنبال کنید.اگر میخواهید با آوردن این بهانه که “من دوست دارم اما کسی با من صحبت نمیکند یا کامنتی نمیگذارد.” خود را توجیه کنید باید از قانون X10 که باور داریم استفاده کنید:
اگر دوست دارید یک نفر برای شما کامنت بنویسد، ۱۰ کامنت در پستهای دیگران بنویسید.و به همین شکل اگر میخواهید یک نفر به شما دایرکت دهد، برای ۱۰ نفر پیام دایرکت ارسال کنید.زمانی که با فالوورهای خود تعامل میکنید، آنها را بهتر میشناسید. و وقتی آنها را بهتر بشناسید متوجه میشوید چگونه بهتر است با آنها صحبت کنید. و در نهایت پی میبرید که چطور به آنها کمک کنید.و آنها را به مشتری تبدیل کنید.
اگر میخواهید کار خود را در ارسال کامنت و … راحت کنید. و علاوه بر افزایش رایگان لایک ها و کامنت ها و فالوورهایتان بتوانید محصولات خود را تبلیغ کنید. ربات نینجاگرام یکی از بهترین ربات ها است که میتونید ازش استفاده کنید.برای دریافت کلیک کنید.
روش هایی که میتونید برای فعالیت کاربرانتان استفاده کنید:
- سوال بپرسید و مخاطبان را دعوت به مشارکت کنید. اگر میخواهید مخاطبانتان بیشتر مشارکت کنند، شما نیز آنها را به تعامل بیشتر تشویق کنید .و نشان دهید که از صحبت با آنها خوشحال هستید. میتوانید از طریق این گفتوگوها نکات زیادی را از مشتریان ثابت خود یاد بگیرید.
- با پست کردن مطالب مختص، حس ارزشمند بودن به مخاطبانتان القاء کنید. به جای اشتراک گذاری محتوایی از سایر کانالها ، یک مطلب خاص و دست اول. یا یک کد تخفیف و جایزه تنها برای بازدیدکنندگان استوریهای اینستاگرامتان در نظر بگیرید.
- به تمامی کامنتها و پیامها در اسرع وقت پاسخ دهید. پیامهای دایرکت خود را چند نوبت در طی روز چک کنید. مردم به دنبال برقراری ارتباط با شما هستند. همین کاری که برای شما تنها چند ثانیه طول خواهد کشید، برای آنها بسیار ارزشمند خواهند بود.
عدم استفاده از تمامی ویژگیهای اینستاگرام
اینستاگرام، برنامهای است با قابلیتهای زیاد.امکاناتی که اینستاگرام در اختیار کاربران میگذارد میتواند به رشد و پیشرفت کسبوکارها کمک کند. مثلاً: یکی از ویژگیهای اینستاگرام، استوری است. که باعث میشود افراد بیشتری با صفحه شما آشنا شوند.طبق تحقیقات، به طور معمول، مطالب پست شده تنها برای ۱۰ درصد از دنبالکنندگان نمایش داده میشود. اما با قراردادن استوریهای زیبا و جذاب، میتوان کاربران بیشتری جذب و کاربران فعلی را راضی نگه داشت.
استوری تنها یکی از ویژگیهای اینستاگرام محسوب میشود.یکی دیگر از این امکانات، ابزار فوقالعاده ( Live ) است. که میتوان از آن، به عنوان ابزاری برای ارتباط تصویری با کاربران استفاده کرد.به طور خلاصه اینکه باید با تمامی ویژگیهای اینستاگرام آشنا و تمامی آنها را به کار بگیرید. چون به رشد صفحه شما خیلی کمک میکند.
تبلیغ زیاد یکی از اشتباهات بزرگ
تبلیغات همیشه نقشی اجتنابناپذیر در روند رشد یک کسبوکار داشتهاند.از تبلیغات به عنوان ابزار معرفی محصولات و خدمات استفاده میشود. اینستاگرام نیز مکانی بسیار خوب برای تبلیغ است که بازدهی بالایی دارد.اما کاربرانی که یک صفحه را دنبال میکنند، به دنبال یادگیری مطالب جدید و جذاب هستند. و تبلیغات زیاد، به هیچوجه برای آنها خوشایند نیست.تبلیغات باید به اندازه و با برنامه باشد. مثلاً میتوان بعد از چند پست با محتوای مناسب، یک پست تبلیغی نیز گذاشت. البته استوری نیز مکان خوبی برای تبلیغات است.